Tack för alla svar!
Jo, visst är det en liten lortgris! Hon är en falsk kartsköldpadda på ca 18 cm, förresten.
heeke: Jo, det får nog bli ett nytt filter, har nu bara det filter som följde med när jag köpte akvariet beg, tänkte att eftersom det räckte till det karet när det var fullt (enligt säljaren) och fiskbebott, kanske det skulle funka med sköldpadda också, det är ju bara hälften så stor volym nu... Värt ett försök, fast jag misstänkte att det inte skulle räcka riktigt. Vattnet är iaf klart och det är inte alls mkt goja på botten. Trodde faktiskt inte filtret gjorde så stor skillnad mot alger, men det kanske är för mycket näring åt dem ändå, fast det ser rent ut. Det är ett Eheim 2013, så visst skulle det behövas större. Ett litet Fluval ligger iofs i också, men det gör nog ingen större skillnad. Ska kolla upp det du har!
Ljuset kan jag dra ner lite på, det är på 14 timmar/dag såg jag nu. Hoppsan, trodde det var 12!
angrylinkan: Matar som sagt var i balja, med lite varmare vatten, och ibland bajsas det där. Fast jag brukar inte vänta några timmar, katten är intresserad, så jag brukar skynda mig... Men jag skulle ju kunna ställa in baljan i badrummet och slänga ut katten för en mer privat toalettstund.
Jobbigt att bajsa ut grus, nädu, avlånga ägg med 1,5-2 cm i diameter har hon tryckt ur sig, så där finns kapacitet!:D Bytte från normal eng. sjösten till minsta sorten för att minska risken, så nu gör det inte så mkt om lite slinker ner. Vill gärna ha kvar det på botten, blir så kalt annars.
Akvariet är ju svårt att få in i duschen och skölja av, men resten skrubbas iaf någon gång i månaden. Turtledocken blir dessvärre inte särskilt ren ändå, det fastnar i skrovlorna... Vad använde du för medel?
Erik... Synd att det inte funkar på de som växt fast. Jag har läst att algerna har mkt kort livslängd, så jag tänkte att om man tar död på "påfyllningen" kanske de fastvuxna kunde dö ut av ålder...
Physasnäckor har jag en liten odling av, för att ge som mat när de växt till sig, kanske skulle släppa i dem redan nu... Malaysiska är fina, förökar de sig snabbt?
Lite trångt för ciklider tyvärr, eller snarare blir det för trångt för paddan om jag ska bygga gömställen... Tyckte detta var jätterymligt när jag köpte det! Fast sedan behövdes grävbar landdel, och ramp upp till den, så där försvann en del av vattenytan. Får flytta så jag får plats med större, så kan jag ha fisk i det jag har nu!
Oj, detta blev långt (igen[:o])!
Ska dra ner på ljuset, kolla efter lämpligt filter (1000-1200l/h ungefär, är det lagom?) mata i balja i duschen med förlängd dasstid, och köpa lite sniglar när jag ser dem, så får jag se vad som händer...