Vid 2-3 månader lär guppyna inte vara yngel längre, snarare ungfisk eller unga vuxna, om de inte levt på gränsen till att dö av svält eller något annat tillväxthämmande i deras tillvaro, fast det hör väl inte heller hemma i den hr tråden, i vilket fall som helst borde de gå säkra för fjärilarna, men det har väl framgått redan.

Angående pH så är de odlade inte särskilt petiga, annat än vid lek. Det här med stabilt pH är ju rätt så överdrivet för fiskar som naturligt lever i små vattensamlingar, pH kan i naturen skifta rätt starkt under dygnet, på dagen konsumerar växter och alger Co2 vilket höjer pH, och på natten producerar djur, växter och alger Co2 så pH sjunker, i små näringsrika vattensamlingar med låga ledningstal kan variationerna bli mycket stora. Däremot ska man till exempel undvika att flytta dom från ett pH till ett helt annat, eller att chock-ändra ph med extrema vattenbyten med annat pH eller gonem att tillsätta "kemikalier".

Fiskar som levt och utvecklats länge i stora vatten som har stabilare pH kan vara betydligt känsligare för pH-svängningar, exempel är malawi och tanganyika samt saltvattensfiskar.

Själv tycker jag inte att fjärilsciklider är särskilt känsliga, kanske beror det på att jag sköter om fiskarna i stället för att bry mig om pH-variationer som är fullständigt försumbara jämfört med vad de är anpassade att leva med i naturen. :)