Tummen! Gôtt att du replikerade!:)
Jag tror att det är lite såhär; Ingen av oss (alla här på zoopet) har egentligen någon drift att "sätta folk på plats" eller på något annat sätt "buckla" med människor som kanske kommer med lite "amatörmässiga" frågor och inlägg, utan det handlar oftast om hur man som textförfattare lägger sin text - och framför allt; hur läsare av en text i ett inlägg tolkar vad som skrivs.
Jag skulle kunna ha svarat t.ex. såhär; "jaha - jag har hållt på med akvarium sedan jag var tio år - alltså 36 år sedan, och kan si och så mycket om ciklider och vet banne mej hur man bla, bla, bla..." Läser man det så ser det ganska "tufft" ut och tolkas nog som rätt tyket (för att använda ett göteborgskt uttryck) och tolkas med största sannolikhet av läsaren som lite sturskt.
När nätet var nytt (detta vet du ju säkert också i och med att vi är hyfsat jämngamla - eller unga) fanns det en riktlinje som kallades "Nettiquette" (typ; nätetikett), alltså att det var viktigt att i text vara mycket tydlig med vad man menar - därför att skrivna ord är betoningslösa, inte har melodi och saknar röstens och örats förmåga att uppfatta nyanser som talat språk på ett direkt sätt förmedlar.
Nu är jag såpass van, på grund av att jag jobbar med text, översättningar och idel samvaro på diverse andra forum (som inte handlar om akvaristik) att jag ganska fort analyserar ett inlägg och innebörden i texten och kan avgöra om det är mening att stanna i tråden eller inte. Däremot är tolkningsförmågan alltid, skall vi säga fragil, skör eller rent av svår att hantera - om den man talar med inte riktigt vet vem den talar (skriver) till.
I detta fallet är det ju så att Du och jag inte känner varandra - Du vet inte vem jag är och vad för akvaristiska erfarenheter jag har i bagaget - ett är helt säkert och mycket riktigt tolkat av Dig - jag är helt novis på just levandefödrae - därför min malör med Guppy/Limia i din tråd.
Akvaristiken är mångfacetterad och jag upplever att jag är rätt "hemma" på några mycket snäva områden - därav min indignation ang. dina svar som jag fick i din tråd.

Nu till det viktiga - och detta vill jag ha helt klarlagt - jag är inte på något sätt sur eller purken och tar på mig allt ansvar för att det "blev lite knasigt". Jag förstår helt och fullt att du inte menar något illa eller på något annat sätt ville vara avog. Tolkningen är felaktigt "läst" av mig!
Tummen! Jag kommer frekventera dina trådar och inlägg - alltid intressanta! Och jag hoppas att vi kan diskutera lite "levandefödare" vidare senare när jag läst på och skaffat mig en bredare kunskap i ämnet!

Med hopp om gott fortsatt akvarierelaterat utbyte!:)

/Mats