ciklidcollector skrev:Stendker har jag hört talas om, varför är de dessa diskusar minst 100kr dyrare än asienodlade?
Är det kvalitet(butiken marknadsför sig att de säljer kvalitet diskus från stendker)på de fiskarna?
Kaj.P- vart kan man vända sig för att få reda på lokala odlare i typ östergötland?
Nja tror iofs inte att de alltid är det tycker jag har sett dem i butiker till normala priser. Stendkert fisk är annars relativt lättskötta o robusta. Och tror att de skall ha en del kredits för att många idag inte tycker diskusen är så svår att hålla.
När det gäller Asienfisken är spännviden mycket större du kan köpa smådiskus för 1000 lappar och för runt 5:an. Givetvis är det stor skillnad på dessa.
Och som alltid, man får vad man betalar för.
Att köpa diskus i storlek 5-6 cm är att köpa yngel, de flesta färgar inte heller ut förrän i stoelk 9-10 cm vilket också gör att man köper grisen i säcken.
Sedan tar det 1-1,5 år innan det är stor o lekmogen, den skall matas det skall städas obytas massor med vatten under tiden. Så för min del är det hur mpnga av en grupp jag får upp som sätter pris på fisken. Jag menar det är blir stor skillnad o få upp 8 av 10 eller 3-4 av 10.
När det gäller odlare så kolla in på diskusklubbens sida www.nodss.se där hittar du odlare.
Skall även göra lite reklam för den 6-7 september till klubbens årsmöte finns planer på en nordisk diskusutställning på fjärilshuset i Hagaparken Stockholm.