Erik Åhlander skrev:Fiskar med nedåtriktad sugkoppsformad mun är normalt anpassade att äta alger (och de smådjur som finns bland algerna). Oftast har dom dessutom lång tarm för att kunna bryta ned vegetabilier (köttätare har kort tarm). Det betyder - nödvändigtvis - inte att dom helst vill ha eller bara äter sådant som dom är anpassade för, eftersom miljön och utbudet på mat är väldigt annorlunda i ett akvarium än i naturen. (Amaro säger ungefär samma sak.)
Jag undrar om någon har erfarenhet av att någon av dessa typiska algätare inte bara har ätit fisk utan även dödat fisk? Jag är medveten att det är svårt att avgöra vad en fisk har dött av. Jag gissar att det bara är fiskar som rör sig lite eller som är sjuka som kan komma i fråga, men jag blir inte förvånad över andra exempel.
Jag hade en stor Gibbiceps som slog ihjäl och åt upp munruvande ciklidhonor. Och den fick mycket mat dessutom, ibland har jag även hört talas och stora plecosar som plockar fisk. Men när man förhört sig med ägaren visar det sig ofta att de fått för lite mat.