Fast att "bara" lägga ner filtermaterialet är inte alls så bra som att använda det gamla filtret, alternativt peta ner det gamla filtermaterialet i nya filtret (beroende på om det går, såklart). Det måste finnas cirkulation i filtermaterialet om inte bakterierna ska dö. Visst cirkulerar det lite grann om det ligger i akvariet, men inte genom hela filtermaterialet.
Isf är det bättre att krama ur det gamla filtermaterialet vid insuget till det nya filtret så att bakterierna förs in i filtret.

Senast jag flyttade fisk så var jag "tvungen" att byta filtermaterial i filtret med. Jag satte i nytt material i pumpen, kramade ur det gamla ordentligt i en diskbalja (plastbalja) med akvarievatten, satte ner filtret och lät det gå under tiden som jag flyttade över sanden från det gamla karet till det nya. I sanden har du nämligen oxå ett gäng med bakterier, så kan du använda den gamla sanden är det jättebra.
Flyttade över sanden, planterade växter, flyttade vatten (ungefär 1/3 blev det gammalt vatten här) under tiden som filtret kördes in med bakterier i plastbaljan (kan ha haft max 10 liter vatten i baljan, så det kördes ju genom ett antal gånger under tiden). På det sättet slapp jag den dystra synen av filtergojs i det nya karet men fick ändå med hyfsat med bakterier.
Matade ändå sparsamt första tiden och höll koll på vattnet. Förutsätter ju dock att filtret är "löst" på det nya karet.