Jag tror nog det blir en flytt av akvariet, det står nu i ett hörn och kan nog bli bättre om det kommer fram mitt på väggen istället. Har mätt och det finns viss risk för sol nu på vårsidan när solen står så lågt på förmiddagen även när jag har flyttat den, men det blir minimalt jämfört med nu. Dock lär det väl bli en heldagsaktivetet att flytta akvariet och rengöra gruset :)
Har tittat på det där med PMDD litegrann, verkar vara komplicerat men ändå enkelt och framförallt billigt, ska prova det. En fråga dock, vanlig växtnäring, funkar det eller finns det något där som är illa för fiskarna? Jag har alltid kört med NPK 8-3-5 kalk och klorfri. Jag inser ju att det inte är avsett för akvarier, men bättre fråga :)
En annan sak, det här med temperatur, som jag skrev i inledningen så använder jag ingen värmare, har detta påverkan på växterna? Blir det för kallt?
Erik, jag har faktiskt suttit o surfat runt efter sniglar och det ser häftigt ut, blir nog att prova på något sånt också :) Men först en flytt av akvariet och se att allt fungerar!
Tusen tack för alla svar! (ska försöka komma ihåg att återkoppla i ämnet efter flytten o så :)