Många försäkringsbolag täcker inte vattenskador vid konstruktioner som ej är utförda på ett fackmannamässigt sätt, men din svåger verkar vara plåtslagare eller?
Annars ser jag väl inga större problem med projektet, har själv haft ett liknande i tankarna.
Första tanken på ett problem som jag kom att tänka på är väl att din pump måste kunna trycka en rätt bra vattenpelare om man skall kunna ha filtret under karet.
Sedan är väl inte kabelgenomföringen någon större fara, antingen en vattentät kabelgenomföring som finnes att köpa, silicon eller någon annan lösning borde vara rätt så enkel, det som däremot är svårare är att få en tätslutande fog på platsen där du behöver ha möjlighet att öppna filtret för rengöring/underhåll. Gummilister är en underbar uppfinning men som sagt var, det kommer nog bli ditt största problem.
Fortsätt med det här, vill gärna följa det, älskar projekt utav det här slaget och är helfrälst i att hålla på med dem själv också:)
Tyvärr tar det nog ett tag innan jag får hålla på nu själv då jag precis fått tag i en lägenhet som skall totalrenoveras, så låt oss följa det här nu;):)