Katharina skrev:
Ja, du har så rätt, tycker jag.. Jag tycker framförallt att hela straffskalan är galen. Vi låser in ekobrottslingar länge, som rimligen borde lära sig sin läxa och inte tycka att det var värt pengarna att sitta inlåsta. Men vi släpper ut sexgalningar som aldrig kommer att förändras utan drivs av en störd personlighet.

Ja du - ekobrottslingar låses ju in väldigt länge (obs ironi). I de flesta fall inte alls och detta trots att de kanske har ruinerat massor av människor, vilket lett till självmord, skilsmässor etrc, hos de drabbade.

Jag såg en annan dokumentär där de hittade en mördad prostituerad. Profilers kom dit och beordrade polisen att dra tillbaka all personal för mördaren skulle återkomma till brottsplatsen. Det gjorde han och de kunde plocka honom på brottsplatsen.

Så visst kan USA nyttja kunskapen, även detta program såg jag för en massa år sedan. I Sverige vet de inte ens om det!!! Sjukt!!!

Men registrerar de in allt i det registret då eller när andan faller på?!

Jag förstår av din inställning att du verkar tycka att USA är ett drömland för dig eftersom straffen är mycket hårdare där och enligt dig också kunnandet. Att dessutom brottsligheten trots det är avsevärt högre än i "efterblivna" Sverige, kan man ju förstås undra över. Men det spelar kanske inte någon större roll det viktiga är ju hårda straff och inte så lite brottsoffer som möjligt.
Eftersom jag inte sköter polisens register så vet inte jag om allt läggs in, men det gör det nog. Sannolikt (bara spekulationer) så är det väl snarare som så att det är i kontrollen som det fallerar - kanske kan det bero på att det är för få poliser så att allt arbete inte hinns med vad vet jag.
De har väl sannolikt inte heller fått mindre att göra sedan gränserna har "öppnats" och att de flesta tullare fått sluta etc. etc.