Katharina skrev:Ledamöter i justitieutskottet och åklagare känner inte till att blottare är förstadiet för sexualbrottslingar. De har sett blottning som ofarligt!!!
Hur f*n kan det komma sig??? Det är ju inte direkt nya rön som de har råkat missa, jag såg det på en amerikansk dokumentär för 15 år sedan!!!
Vi lever verkligen i ett juridiskt U-land, vårt rättsväsen och vår utveckling släpar efter övriga världen. Vi är som en trög tankbåt bland små motorbåtar känns det som.
Jag skäms för Sverige för första gången i mitt liv. :(
Den obefintligt fungerande polisen skrämmer mig från vettet. Man har ju hört mycket skräckhistorier som att det har tagit polisen en halvtimme att komma när folk ringer osv. Men man har intalat sig att det var kris just då men nu har man ju fått klart för sig att polisen inte ens har fungerande register.
Riktigt läskigt. Riktigt pinsamt. Riktigt U-land.. :(
Det är möjligt att Sverige är uselt, men frågan är om det är så mycket bättre i andra länder.
Du nämner en 15 år gammal amerikansk dokumentär vars budskap den svenska polisen ännu inte fattat. Har dom fattat det i USA då - där är brottsligheten ännu värre trost att dom fattat!!!!!
Är sexualbrottsligheten värre i Sverige än i andra länder. Kan man man ju diskutera efter alla avslöjanden nere i mellan Europa - t.ex. pedofilskanadalerna i Belgien där både högt uppsatta politiker och poliser var inblandade etc. etc.
Tror säkert att det finns mycket mer som kan göras i Sverige, men att det skulle vara så mycket jävligare än andra länder tror jag inte på. Det får du nog lägga fram lite bevis för att jag skall tro.
Att det inte skulle finnas något register över sexdömda stämmer inte - det finns. Dels finns det MR och dels BR: misstankeregistret (de som varit skäligen misstänkta men friade) och belastningsregistret (de som dömts).
Jag läste senaste igår i en länk i ett forum på en fotosida hur en fotograf fotat i en park (det var i Norrland och minusgarder ute så alla var rejält påklädda). Några ringde polisen om att han fotat barn. Polisen kom dit och han fick visa vilka foton han tagit och han fick visa leg. och de anropade centralen och kollade så att han inte var dömd för något tidigare.