Annaica skrev:För mig låter det lite väl ofta. Varför gör du det så ofta? Blir bottnen fort smutsig? Matar du för mycket?
Själv slammsuger jag väldigt sällan, bara ibland.
Nja, matar 2-3 gånger om dagen, byter vatten varannan dag ca 50%... Jag tänkte att istället för att byta vatten på vanligt vis så kan jag slamsuga vatten och byta vatten samtidigt.. därför blev det slamsugning varannan dag... Mer effektivt ^^ Matar också så "mycket" för att jag har diskusar och vill dom ska bli stora =)
ansjo skrev:Om jag inte har fel är det diskus du har?
Det finns endast en liten del av de goda bakterierna i vatttnet om man jämför med filtret och sanden, så att byta vatten gör inte så jättestor inverkan på den biologiska balansen i karet.
Men slamsuger du sanden vid varje vattenbyte finns det risk att du inte får någon större hjälp av bakterierna i sanden, och då är det viktigare att pumpen funkar på ett tillfredsställande sätt.
Men om du menar slamsuger sanden är det samma som suga på ytan av sanden är det lugnt, vad jag menar med slamsuga sanden är när du går ner i sanden med handen och rufsar runt, eller med en hävert och suger upp det som kommer.
Ah, har diskusar och tyvärr så slamsuger jag mycket flitigt ända ner... Får nog dra ner på det isåfall, finns ingen anledning att slamsuga så ofta ändå för det brukar inte bli så mycket ändå, är hellre på den säkra sidan ^^..
Ansjo rockar zoopet!!! ANSJO FOR GOVERNOR!