Karet är tomt!
Uppmuntrad av ert engagemang i mina tillkortakommanden greppade jag nya tag idag (stärkt av en bira...eller två).:) Jag åstadkom tömningen genom att fästa slangen i vattenkranet och dra in och klämma fast den andra änden i karet ovan vattenytan och sedan vrida på vattnet så att jag hörde att vattnet rann ner i karet.
Därefter tryckte jag ner slangen i karet under vattenytan, gick till duschrummet och lossgjorde fästet och stoppade in denna ända av slangen i en tygpåse. Sedan tog jag bort fästet från slangen och se undret hände!:D
Allt grus och gegga samlades i tygpåsen och vattnet rann fint ner i avloppet i duschkabinen. Inget gurglande behövdes och jag var jättenöjd! :D
Det var de goda nyheterna.
Sedan kommer de mindre kul nyheterna. När jag höll på att torka av karet med en trasa upptäckte jag till min fasa att det finns en massa gegga kvar den sista halvmetern i karet bakom bakgrunden. Så nu får jag fylla på vatten och starta om hela proceduren.:(
Det finns en liten öppning mellan täckglaset och bakgrunden ca en halv meter från det geggiga hörnet och där skall jag nog kunna klämma slangen in vid tömning har jag tänkt och förhoppningsvis kunna styra den så att jag får upp mojjan. Nu när jag vet hur jag tömmer karet skall det ju i och för sig gå som en dans. [;)]
Jag har ett par frågor till er som jag hoppas få hjälp med.
1. Kan jag använda hårtorken till att torka undersidan av bakgrunden innan jag siliconiserar?
2. Karet har en slags gummilist som går runt hela insidan och täcker alla fogar. I ett hörn har denna list släppt lite. Kan jag siliconisera ovanpå denna list så att det håller tätt eller måste hela gummilisten rivas ur och ersättas med en ny? Please säg att jag kan siliconisera ovanpå listen!:confused: