Det böra vara torrt där du lägger silikonsträngen, sedan om det inte är torrt på andra ställen i karet gör ingenting.Kan jag siliconisera om även om det inte är helt torrt på bägge sidorna av BTN bakgrunden och slänga på småkornig sand så det fäster på siliconet innan det torkat, så att det inte skall synas? Det är svart akvariesilicon jag avser att använda och att lägga sand ovanpå så slutresultatet inte skall bli så iögonfallande.[?]
Mitt andra rop på hjälp av er som kan är följande: Jag har rengjort karet efter bästa förmåga men kan omöjligt komma åt geggan som ligger bakom bakgrunden utan att ta bort de kraftigt fastsiliconiserade täckglasrämsorna på ca 6 cm. I teorin skulle karet kunna vältas över och spolas av med en slang men i praktiken är det helt omöjligt där karet sitter nu. Kan jag lita på att mitt kommande filtersystem med filtermattor och biobollar tar hand om denna gegga?[:-48]
Det du kan göra är att fylla upp karet med vatten som vanligt, och försöka lösa upp så mycket som möjligt av geggan och sedan tömma ut vattnet igen så har du gjort vad du kan. Jag skulle även tippa på att det inte är så mycket gegga som är kvar i bakgrunden utan det ser nog mer ut än vad det är.