Agnez skrev:Då kan det bli som med Juha, efter att ha utplånat en hel familj för en så banal sak som en cykel, komma in i finkan i XX antal år och utbilda sig på samhällets bekostnad, byta namn och bli frisläppt ut i samhället....yerk...måtte det svinet stanna i Finland. Att han skullle vara "frisk" ställer jag mig mycket tveksam till?!
Nej, det var en dokumentär med Juha för ett tag sedan och han satt och visade upp alla tecken på klassisk psykopat, programmet efter var det en expert som berättade om typiska tecken och Juha visade varenda en.
Detta var alltså nutid.
Wieder skrev:Det är väl rätt uppenbart att det sker färre brott om man låser in återfallsförbrytare hela deras liv? Brottslingarna har ingen chans att begå nya brott så länge dom sitter inlåsta.
Nej, så många barnamord har vi inte i Sverige och han har mördat 2 st.
Kjell Fohrman skrev:Blir dyrt att sedan betala skadestånd till dom sedan sedan i efterhand visar sig vara oskyldigt dömda (inte helt ovanligt när det gäller sexbrott).
Ja, våldtäkt av någon man känner, ja. Där är det vanligare med oskyldiga men inte våldtäkt/mord av okänd man som polisen sedan hittar.
Nina82 skrev:Tycker man ska ta tag i dessa problem i tidigare stadium. Barn och Ungdomar.
Ja, absolut, när det gäller alla andra psykiska problem utom sexuella. Som sagt, så visar all forskning på att den sjuka utvecklingen fortsätter, trots behandling, så länge personen inte råkar ut för något drastiskt som t ex kemisk kastrering eller på frysning i fängelset, men då återfaller de ju om tillfälle ges eller frestelsen blir för stor, när de kommer ut igen.
Men jag håller med, verkligen, när de gäller alla andra former av psykisk ohälsa. Om man bortser från det empatiska så är det rent oekonomiskt att inte sätta in resurserna på ett tidigare stadium. [:-174]