Katharina skrev:
Tror du att all fisk kommer direkt från naturen till affären? Dessutom kan det finnas missbildningar även i naturen som du vet. Dessa dör antingen ut eller blir en förbättring som kallas mutation.

De flesta fiskar kommer till affären från uppfödare, mänskliga alltså...;)

Nej, det var inte så allvarligt menat.. Men jag undrar om jag inte skulle känna mig tvingad att vara "motvalls" om alla var helt ense, bara för att något ska hända... [:-94]

Och jo, jag menar att naturen sköter avel mycket bättre än vi gör även om det inte kallas avel när det är naturligt...

Du anmärker ord, du är nog lika barnslig som jag!!! :D [:-174]

Sen angående naturligt urval så var det livsduglighet vi pratade om, inte färgsättning...

(Min 3 åring är här och stökar så jag är lite osammanhängande [:o] )

[COLOR=DarkOrange]Tack detsamma... [:-18][/COLOR]

Vilket ord man använder är nog ganska viktigt, missupfattningar är rätt så vanligt här och överallt annars....
I naturen FÖRÖKAR sig fiskarna sedan överlever de bäst lämpade för den biotopen och anpassar sig därmed till stället de lever på, vi människor AVLAR fram fiskar efter våra krav; fenformer, färger mm, men det behöver inte innebära att de för den skull dras med fler missbildningar och genetiska defekter för det, nej istället kan det vara tvärt om: vi människor kanske har hämtat de ursprungliga individerna från flera olika biotoper med olika typer av gener, sedan har vi korsat dessa och därigenom fått en betydligt bredare genbas än var och en av ursprungspopulationerna hade, korsar man sedan flera olika sådana stammar så breddas ju i själva verket genbasen ÄNNU mera..... ;)

Jag har full förståelse för att en treåring kan göra en lite förvirrad.....de ÄR rätt så påstridiga eller hur?:p:)