Azur skrev:

Referens för denna uppgift, tack, för jag tror det är en mycket gammal uppgift från när man trodde att grottfiskar bara var vanliga fiskar som simmat fel och vuxit upp i mörker, och därför saknade färg och ögon.

Notera att brunnsålen i länkade videon inte är vit.

Tyvärr jag kan inte ge någon referens till detta påstående. Så det kan vara ett felaktigt påstående från min sida, men det var sådant jag fick höra bl a, i slutet av 80-talet när jag var tillsammans med en Ålfiskar dotter på östkusten.

Men för att ge en referens till att jag är skeptisk till att brunnsålarna utvecklas till Blankål:

[COLOR=#af0000]Fortplantning och tillväxt[/COLOR][COLOR=#af0000]:[/COLOR] Könsmognad nås vanligtvis vid en ålder av 12-18 år och under färden mot Sargassohavet och/eller efter ankomsten dit. Efter ca 1,5 år i söt- och bräckvatten är gulålen 170-190 mm lång. Efter förvandlingen till blankål (silverål) tillväxer ålen ej mera; den är då minst 6 eller högst 28 år. (I medeltal 9 år för hanarna, 13 för honorna). Honorna väger då ca 3,5 kg och är 42-100 cm, hanarna 29-51 cm. I fångenskap har konstaterats att blankålen kan leva under 4 år utan föda.
Källa http://www.fiskbasen.se/al.html

Eftersom mag-tarmkanalen tillbakabildas vid dräktförändring till Blankål så kan de väl inte tillgodogöra sig föda efter det. då borde det vara svårt att brunnsålarna blir så gamla.