ansjo -
Jag vill inte ha något hängandes från taket, så T5 tror jag blir bra eftersom de kan monteras (hoppas jag) i den fyrrörsramp jag tänkt mig. Kan inte ha öppet kar eftersom jag har nyfikna katter som annars riskerar att dimpa i vattnet.:D
L-malar - vad är det?
Jo, det är nog pansarmalar jag tänkt mig. Kanske en grupp på 20?
Jag har inte tänkt mig någon nästa fisk i detta kar. Rödhuvudtetror, kardinaltetror, pansarmalar, några algätare? (förslag på lämliga algätare som är effektiva och inte blir för stora mottages tacksamt).
För att få lite fart på tetrorna tänkte jag mig en piraya.:D Skojar! Tror nog att mina katter utanför glaset kan få igång stimbeteendet.
Grejen är ju att jag vill ha ett snyggt växtliv igång också i karet men även lämna fri simyta för firrarna. Tänkt mig högre vegetation åtminstone i det ena hörnet av karet (troligen även i den andra) och fri simyta däremellan.
Eftersom jag vill ha estetisk balans i karet får jag bygga upp det andra hörnet (läs kortsidan) med något annat ifall jag lägger tonvikten på växter i den andra. Tetrorna är ju inga grott/stenbumlingsfiskar vad jag förstått, så kanske grövre grus med annorlunda växter kan tillfredsställa fiskarnas behov.
Tanken är dock att ha högre växter i änderna och låga växter i mitten.
Jag erkänner att jag inte tänkt igenom det hela grundligt ännu. Först vill jag få akvariet utseendemässigt tilltalande för mig, innan jag placerar några firrar däri. Givetvis kommer jag i möjligaste mån utifrån mina förutsättningar och vad jag får lära mig på detta forum att skapa en miljö som mina kommande firrar skall trivas i.
Jag vill ha fiskar som trivs i sin miljö, samtidigt som jag vill att det skall vara trevligt att titta på fiskarna och deras förehavanden. Och ärligt talat, så får inte skötseln av fiskarna ta för mycket av min tid i anspråk heller.