Danne_K skrev:
jag tror det där med prickar har mer att göra med ursprung. sen så är det en smak sak om man vill ha väldigt mycket prickar så att det nästan liknar mer ett mönster än just prickar. Själv så föredrar jag dom som har lite färre och tydligare prickar men du vet ju vad man brukar säga om smaken.

Att det har med ursprung att gora ar jag helt overtygad om och det ar just det som jag tror blir avgorande for motoros i framtiden, precis som med manga andra fiskarter. Om dom exclusivare har mycket eller lite prickar kan ju bara efterfragan i framtiden avgora, men jag tror att vi kan se ganska snart vartat det lutar.

Sa som det funkar har behover ju absolut inte betyda att det ar sa det blir i resten av akvarievarlden, har har dom enligt mej otroligt dalig smak pa vissa arter, t.e.x. en sydamerikansk ciklid med jattebula pa huvudet.

Har sett annonser fran "veterinarer" i akvarietidningar som erbjuder mojligheten att pumpa upp "bulan", vad dom pumpar in vet jag inte.
Missbildningar ar ocksa populart i vissa kretsar och exklusivt, crossbreeds ar ocksa ett hett amne.

Pa andra arter staller man fruktansvart hoga krav for att dom ska godkannas som exklusiva men nar man dessa krav sa finns det alltid en stor marknad och priserna ar enorma.
Sag den vackraste Arowana jag har sett for 4-5 veckor sedan, malaysian red, 65 cm lang och priset var 150.000 Skr, har sett annu dyrare i Singapore men den har var den vackraste jag har sett.
Sag samtidigt 4 st vuxna Leopoldi, 2 hanar 2 honor, for 130.000 Skr.

Vagar pasta att jag har sett riktigt, riktigt fula fiskar for lojliga summor, samtidigt som jag har sett dom vackraste (i mitt tycke vill saga), ocksa har till lojliga summor, sa smaken ar ju absolut som baken.