MalMannen skrev:
40l är vell bara ca 4 hinkar, det är vell inte så jobbigt? :D

Men det var väl 30% varannan vecka om jag fattade rätt?? Om man byter 20% i veckan så blir det väl ca 10 L ... :D Faktum är att jag sprang med 7 hinkar i veckan när jag dammsög hela botten efter Camallanus... Åhh, jag blir matt vid tanken.. :D

perfetto skrev:
Okey, ja det är väl fortfarande så att varmvattenledningar i många hus är av koppar. (med tanke på tungmetallhalten i varmvattnet då alltså)

4 hinkar varje eller varannan vecka över ett stavparkettgolv, genom hallen, och in i badrummet känns inte sådär upphetsande precis : )

Nu fick jag ju veta att det fungerar att slanga så långt och direkt i badkaret, så det blir ju hyfsat smidigt ändå.

Hur gör ni andra vid vattenbyte - tar ni varmvatten direkt ned i karet?

Jo, kan tillägga att jag alltid spolar en stund... Och man måste ju inte ta knökfulla hinkar.. :D Jag drar en slang till mitt kar..

Kensa skrev:
skulle aldrig våga köra varmt vatten ner i karet. varmt vatten löser ut mer metaller ur ledningarna än kallt.

Jag kör kallt rätt ner i karen. Byter ca 15% varje veka. Tempen droppar från 27 grader till 25 när jag gör det. Vilket åtminstone mina fiskar inte alls klagar över. De flesta står faktiskt rakt under vattenpåfyllnaden, dvs de får kallt vatten rätt i ansiktet. Simmar inte iväg.

Mina VF Scalarer tror nog att det har regnat när jag har gjort vattenbyte, för de leker bara direkt efter vattenbytet, aldrig prexis innan.

Ja, jag har hört fler som säger det.. 2 grader tror inte jag heller spelar någon roll... Har du iskallt vatten då??? [:-174]