perfetto skrev:Samma temp som du har i karet innan? Du menar alltså att du tar lite småljummet vatten sådär direkt ur kranen? Jag har blivit åtsagd att aldrig ta ur varmvattenkranen.
Förresten förstår jag dina målande liknelser där, och tror också att jämna plågor är bästa plågorna. Ville ju helst slippa byta vatten så ofta som en gång i veckan då jag försöker leva ett liv UTANFÖR akvarievärlden också, men men.....sötnosfiskarnas väl o ve får väl gå före mitt då : )
Jag tar ungefär 25 grader, ja. Jag vet att många säger att man ska ta kallvatten och att det rent av kan få fisken att leka. Anledningen är väl att varmvatten innehåller mer tungmetaller om jag förstått saken rätt.. Jag brukar aldrig ta varmare vatten, då hellre lite svalare än 25 grader...
åheim skrev:har man inte överbefolkat karet och matar måttligt (och jag vet att måttligt är olika för alla människor ( ;...) så kan det räcka gott med 20-30% byte var 14.e dag!
Ja, och i det läget tar jag 10% veckan, rensa lite växter och kanske krama ur filtret... Det går ju fortare om man inte måste fixa så mycket också...
Sjutton Sultanen, det tar en kvart lr nått... :D [:-174]