Lasse : Hej, förlat för mina tva tradar. Hade lite halv panik över att jag inte fick svar, och jag behövde ju hjälp fort. Ska halla mej ifran flera tradar i samma ämne igen.
Ja, vi bor i Luxemburg, och sa gör akvarierna. Vattnet luktar inte klor. Dessutom ligger en av vara akvieraffärer ungefär tva kilometer bort - det enda rad vi fick av dem var att köpa vattenberedningsmedel och preparera allt vatten med, samt använda kallt vatten och lata det sta nagra timmar för att na rumstemperatur innan vi häller det i akvariet. Däremot har vi gott om kalk i vattnet, antar att det höga pH:t kommer därifran.
Min sambo totalvägrar ta ut rötterna med motivet "vi har ju kokat dem i timmar, och i akvariet där uppe (med likadan rot) lever ju fiskarna."
Däremot har vi tagit ur stenen med avlagringar. De tva kvarvarande ser lite piggare ut, men har fortfarande en vag rodnad över gälarna. De fick mat senast i söndags, kanske dags att mata igen? Men, är inte en algtablett lite väl mycket för tva fiskar?
Eftersom pansarmalar tydligen är värdelösa som uppstartsfiskar (tack för det, herr fiskförsäljare som sa att de var bäst att starta med...), vad kan vi skaffa istället? Inte jätteförtjusta i zebrafiskar, och tigerbarber käkar ju fenor.. finns det nagra andra okej fiskar att börja med? Och, de tva pansarmalar vi har kvar, ska vi kanske flytta dem till det lilla akvariet?
Fuzzop : Om man inte kan lita pa de tester som finns, vad ska man da lita pa? Vi har fortfarande den lägsta möjliga nivan enligt testet av nitrit, och inte en enda firre har kippat vid ytan. Kan väl kanske bero pa att hela bunten är bottenlevande fiskar, men jag tror ända inte pa nitrit. För övrigt, i det lilla karet där vi faktiskt har nitrit (pa väg ner igen) lever ju fiskarna, och fiskarterna är i princip desamma.
Sen trodde jag att man skulle undvika i sa stor man som möjligt att byta vatten i nystartade akvarier, sa detta har vi inte gjort i akvariet med nitrit. Bara tillsatt mer bakteriekultur och matat mindre.
Men, som sagt - jag är novis - jag försöker bara pussla ihop all info jag hittat i olika forum, böcker och artiklar, rätta mej om jag har fel.
Tack för era svar!
Marlene (nagot lugnare nu)