A C-son skrev:
Nej, nya innerfilter för akvariebruk brukar inte innehålla ämnen som är giftiga för fiskarna...;):)

Jag vet inte vad du har för tetror men har du haft dem i två år och köpt dem som vuxna så kan de eventuellt betecknas som gammla och möjligen kan även en liten nitritstegring ha fått dem att droppa av. Mätresultat är sällan helt tillförlitliga. Du skrev att fenorna "trasades"...inträffade det möjligen efter vattenbytet, samt var det första vattenbytet på lång tid?

Nej eller hur! Jag har aldrig haft problem med något filter heller, men tjejen på zooaffären sa till mig att skölja det noga utifall. Därför jag blev nojig.
Hur som helst, när jag vaknade imorse var jag beredd på massdöd. Till min förvåning såg alla fiskar ut som vanligt :D
Det var inte första vattenbytet på länge, men jag har kört ett pyttepump, anpassad för 40-60l i 1½ vecka i väntan på löning, så vattenkvaliten har inte varit den bästa men dom har mått prima. Förmodligen där boven ligger.

HUr som helst, nu är fiskarna glada igen, och jag kan tänka mig att det är som ni säger båda två, nitrit. Och dom är gamla dom små rackarna, så dom kanske helt enkelt inte pallar så mycket som dom en gång gjort :)

Tack för svaren! :)
//Linnea