Linn34 skrev:
Hjälp!

På grund av att det förra gick sönder var jag igår tvungen att köpa ett nytt innerfilter. Jag sköljde igenom det noggrant för att undvika att det spred något skit i vattnet.

Efter att ha kört det i ett dygn såg jag att tre av mina tetror hade dött. Jag har haft dom i samma kar i snart 2år och dom har klarat precis allt. Nu börjar dom dö, en efter en.

Först blir dom slöa, lite trasiga på fenorna- som om det vore någon kemisk skada, och sen åker dom bara omkring i strömmen.

Dom andra fiskarna, malar och svärdbärare åker upp till ytan och snappar med jämna mellanrum så något är fel.

Kan det bero på det nya filtret, något giftigt som fanns i det? Och vad ska jag göra?

Har bytt 30% av vattnet men det märktes inte någon skillnad på fiskarna. Flyttade även över dom mest härjade tetrorna till ett karantänkar med garanterat "bra" vatten. Men inte heller i det piggnar dom till :S Tanken slog mig att det kanske är något med kranvattnet, att reningsverket ändrat på något, att det blivit annorlunda ph eller dyl. Kan sånt märkas?

Har kollat nitrit/nitrat = noll.

Börjar bli smått desperat här, så om någon vet, snälla hjälp! :)

Nej, nya innerfilter för akvariebruk brukar inte innehålla ämnen som är giftiga för fiskarna...;):)
Jag vet inte vad du har för tetror men har du haft dem i två år och köpt dem som vuxna så kan de eventuellt betecknas som gammla och möjligen kan även en liten nitritstegring ha fått dem att droppa av. Mätresultat är sällan helt tillförlitliga. Du skrev att fenorna "trasades"...inträffade det möjligen efter vattenbytet, samt var det första vattenbytet på lång tid?