Katharina skrev:
Mer ekonomi.

Hur kan man försvara ekonomiskt att låta gamla och sjuka sitta isolerade i eget boende medan vi har bostadsbrist till yngre generationer???

Påföljden av detta är ju allt annat än ekonomiskt försvarbart. Den gamla eller sjuka blir sjuk/sjukare och kostar vården mer pengar, dess familj mår dåligt. Familjens föräldrar blir utkörda av att både sköta jobb, hem, barn och gamla mormor. Föräldrarna blir allt annat än produktiva och barnen får en sämre uppväxt och kanske en sämre utbildning osv.

Barnen kan inte flytta hemifrån och bli egna vuxna och ansvarstagande människor. Utan de tvingas bo kvar hemma hos föräldrarna och bibehåller då fjortismentaliteten och låter föräldrarna försörja dem så att de kan sitta kvar framför datorn. De får aldrig tillfredsställelsen med att få en hel lönutbetalning efter ett heltidsarbete, så därför saknar de det inte.

Det är ju en bra tanke men skall man tvinga folk att flytta till hemmet pga ekonomiska själ. Jag vill nog kunna göra som jag själv vill när jag blir gammal.

Katharina skrev:
Min sambo tjänade förövrigt 5 kr i timmen på att ha en anställd och kraschade han sedan en bil så blev det jättedyrt att ha anställd. Så nu är det bara min sambo och min dotter som kör. Ytterligare en kompis till oss hade 5 anställda för några år sedan men nu är det bara han och en kille till. Det blev för jobbigt att hålla på med, sa han. Det finns ju inte ekonomi i att ha ett heltidsjobb som arbetsgivare med alla pappa osv om man bara tjänar 5 kr i timmen per gubbe, beroende på vad jobbet betalar såklart.

Då skapas det ju mer arbetstillfällen eller hur??!! [:(!] Vem f*n är det som sköter det ekonomiska tänkandet i det här landet???! [:-30] Tror jag.. :D

Jag måste säga att jag tycker inte det är så väldans svårt att ha anställda. Visst är det lite papper men det tar inte många timmar per år i administration. Jag hade nog trott att det skulle vara värre när jag startade företaget. Men visst är det bra om man kan göra det enklare.

Jag tycker nog att det största hindret att anställa är att det kan vara väldigt svårt att avskeda. Kan ju vara att jag har ett behov under säg två år men sedan inte vet riktigt. Då är det lätt att man struntar i det eftersom man är osäker vad som kommer hända efter dom två åren. Men samtidigt vill man ju ha trygghet så det är ju ingen enkel nöt att knäcka...