batski skrev:Bara så du vet så är min ekonomi ganska mager och jag kämpar varje månad för att få det att gå ihop. MEN det går ju inte att jämföra pengar med ett liv. Oavsett hur mycket eller hur lite pengar jag får ge för en fisk så är jag medveten om att det rör sig om en levande och kännande individ precis som jag (de kanske inte sitter och filosoferar över existentiella frågor som jag gör, men de vill lik förbaskat leva).
Ett nystart SKALL INTE misslyckas! Se bara till att göra det rätt så det inte misslyckas. Djur är inte slit och släng. Och tycker man det så ska man inte ha några djur!!! 10 neontetror är 10 LIV!!!! Att DU tycker de inte har någon charm och personlighet skiter de fullständigt i. DE vill leva precis som du och jag. Och vad du tycker säger mer om dig än om neontetror.
Lämpligast som första fiskar är ju tåliga fiskar. Vad de kostar ska väl inte spela nån roll om man är en vettig och ansvarsfull person.
Om jag inte missuppfattar dig så kan inte påstå att jag håller med dig angående dina värderingar av fiskliv. Inte minst dina formuleringar om "tänkande" och "vill leva". Jag anser att husdjurs (och andra djurs) liv skall respekteras, och har aldrig tänkt tanken att skaffa fisk och rycka på axlarna om de trillar av pinn första veckan. Däremot är jag av åsikten att det är skillnad på liv och liv. Jag offrar 1, 100, 1000, 10000 fiskars liv utan att blinka om jag därigenom kan rädda en enda människa.
Jag hyser inga som helst betänkligheter till att köpa animaliska födoämnen på ICA. Jag skulle inte tveka om tillfälle bjöds att själv nedlägga en framtida söndagsmiddag. Ferdinand var en riktigt snäll och dum oxe, liksom bambi var ett skojigt lamm (jodå, vi kallade dem så hemmavid). Båda två gjorde sig ypperligt som söndagsmiddag. Men likt förbannat skulle jag inte medvetet ta livet av mina blivande akvariefiskar genom att negligera dem och vanvårda dem.
Ansvarsfull är väl ett nyckelord. Som akvarist ansvarar man för livsmiljön för sina husdjur. Olyckor kan hända, och det får man leva med. Klarar man inte att hantera ansvaret ska man inte syssla med det. Då finns det akvarie-dvd att köpa...