batski skrev:Det låter som om du har gjort allting rätt. Så jag förstår inte vad som kan ha hänt. Plockade du ut filtret när du möblerade om i lilla akvariet?
[COLOR=blue]Jag kramade ur filtret lite i det vatten jag tog ur för filtret[/COLOR]
[COLOR=blue]var väldigt igensatt ( det vat ett bra tag sedan jag kramade ur det)[/COLOR]
[COLOR=blue]Jag har aldrig tillsatt ngt nytt filter, bara kramat ur det värsta,[/COLOR]
[COLOR=blue]och alltid i det gamla akvariumvattnet, alltså inget nytt vatten[/COLOR]
Jag har själv en stor mangroverot köpt på Hornbach och kan inte tänka mig att det skulle vara fel på roten.
[COLOR=blue]Detta var ingen mangrovrot, det stod bara XL rot.[/COLOR]
Att komma till ett större akvarium är inte helt fel, men sorgligt att de andra dog :(
Och det ska man ju vara. De är helt beroende av oss ju. Men jag har ändå mycket svårt att tro att det var själva roten som förgiftade vattnet. Har fiskarna i det andra akvariet visat några tecken på att de inte skulle må bra?
[COLOR=blue]* Nej de alla mår bra, förutan att vattnet är te brunt[/COLOR] :D
Javisst kan det vara spännande att skaffa nya, men inte för att de gamla dött :(
Kolla i så fall så det inte kan finnas nåt annat i det akvariet som kan ha orsakat katastrofen.
[COLOR=blue]Det finns inget annat i akvariumet som skulle kunna orsaka[/COLOR]
[COLOR=blue]att 5 fiskar dör på en dag.[/COLOR]
Ett tips: När du sen startar upp det igen, kan du krama filterskit ur filtret som sitter i det akvariet som är igång intill insuget på filtret som sitter i det nystartade akvariet. På så sätt får du in nyttobakterier i det nystartade akvariet. Gör det nåt dygn eller några timmar innan det är dags för de första invånarna att flytta in.
[COLOR=blue]Jag tänkte att de skulle få gå en vecka innan jag sätter i fiskarna[/COLOR]
[COLOR=blue]igen och då som du skriver ta lite ifrån de stora akvariumets filter.[/COLOR]
[COLOR=blue]Men det är ändå så fruktansvärt tråkigt att det gick så här,[/COLOR]
[COLOR=blue]man blir väldigt skeptisk till den nya roten, jag har haft plast[/COLOR]
[COLOR=blue]innan det vet jag ändrar inte på vattnets kvalitet.[/COLOR]
[COLOR=blue]Denna ggn tänkte jag ha i en äkta vara[/COLOR] [:o]
[COLOR=blue]Vågar jag göra vatten byte på det stora akvariumet i dag ??[/COLOR]
[COLOR=blue]Så inget händer med dem, som många skriver det är te vattens[/COLOR]
[COLOR=blue]brunt men fiskarna ser att må bra ut, fast jag tycker det ser tråkigt ut[/COLOR]
[COLOR=blue]Mvh Wilda[/COLOR]