Men nu snackar vi inte om fiskar som kommer att bli sjukt stora heller. Den ena av svärdbärarna kommer att bli max 16cm (om man litar på zoopets artiklar), den andra stannade i växten vid ca 8cm pga att den blev mobbad i sitt förra akvarium, vilket är varför jag tog över den. Ancistrusmalarna blir mellan 10-15cm (i alla fall den sort jag har) vilket ger en totalsumma på 44-54, eller rättare sagt om en nu är död 34-39.
Givetvis är det en urusel regel iom att man ska inte stoppa ned en fisk som blir 54cm i ett 54l akvarium, men det är ju bara sunt bondförnuft. Och visst, det är generellt, men inget som jag har läst mig till innan jag startade upp sade att det ska vara något problem med det jag har där nu. Jag lutar mig inte så mycket på 1cm för 1liter, men det är en fingervisning i alla fall.
[edit] skrev det ovan innan jag läste vad du skrivit, ja, jag förstår hur fel det kan bli (vilket jag också skrivit ovan) du behöver inte behandla mig som att jag är ett litet barn.
Jag lutade mig dock inte på rekommendationerna på zoopet vid införskaffandet av ancistrusmalarna, det var djuraffären tyvärr. Skulle egentligen ha haft en annan algätare, men dom hade ej den och sade att det ej skulle vara något problem med ancistrus istället. Som visan går, man ska inte lita på djuraffärerna.
Ancistrusen som är kvar är ca 8cm, den som då har dött någon cm kortare. Ca 5-6 månader gamla.