Esperenza skrev:
Ska starta upp ett 900 liters akvarium med malawi, fick rådet att köpa fluval FX5...enda nackdelen var att den lät lite...iof vill jag ha en så tyst pump som möjligt. De tyckte jag skulle borra hål i bakgrunden för att få mer vattenflöde, gör jag det vid vattenytan?ingen aning om hur jag ska installera den..men får väl läsa på. De tyckte jag skulle kunna använda mig o kombinera med ett bottenfilter med...men det är väl inte bra för växternas rötter?? Vet inte hur man ska koppla ihop o kombinera dessa.

Vill dessutom ha en syresten i mitten.

När jag köpte akvariet följde 2 stora gamla avlånga eheim cirkulationspumpar med och en kompaktare eheimcirkulationspump med, känns dumt att inte använda dessa(fast samtidigt vill jag inte att dessa ska synas då det inte är så snyggt), vill verkligen att fiskarna ska få god cirkulation och bra vatten, helst till okej pris, inte köpa grejer bara för märkets skull, annars bryr jag mig inte så mkt om prislappen.

Vart placerar jag doppvärmarna så de inte blir så synliga..( Jag har Pangea heltäckande bakgrund).

mkt frågor blev det visst hehe :confused::p

har ni några bra tips så det blir fint och bra syre o god cirkulation så mina kommande firrar blir glada??? :D
strunta fullkomligt i bottenfilter, funkar dessutom inte när du har finkornig sand!!! Har du stort utrymme bakom din bakgrund kan du fylla den med filtermatta klippt i kuber och använda det som filter för hela karet och använd en kraftig pump alt. 2st som du sätter bakom bakrunden med en slangbit på utblåset som du sticker igenom ett borrat hål ut i karet! http://www.backtonature.se/sweden/tips_filter.html