Kjell Fohrman skrev:Tycker det är fel att prata om rashygieniska experiment - det låter lite som Hitlertiden och dagens nassar:(
Såg häromdan ett tv-progam om de negativa konsekvenserna av den hårda hundaveln och de använde orden rashygieniskt experiment flera gånger. Det är alltså inte jag som har hittat på det ;)
Kjell Fohrman skrev:Skulle man vara emot all form av urvalsodlad avel på däggdjur så är man i princip alla slags husdjur och tamboskap.
Trots allt är ju t.ex. hundar framavlade för att passa som husdjur i olika funktioner (jakt, sällskap, blindhundar etc. etc.) vilket inte vargen är.
Fast ingen har väl sagt att man är emot all form av urvalsavel. Det jag vänder mig emot är de former av extremavel som resulterar i handikapp och lidande för djuren. Det är allmänt känt att en hel del hundraser lider av en del rasspecifika åkommor.
Kjell Fohrman skrev:Kor är framavlade för att producera mjölk etc.
Detta tycker inte jag är fel.
Mjölkkorna är faktiskt ett bra exempel på avel som resulterar i lidande för djuren. Mjölkkor producerar i dag ca 10 gånger mer mjölk än vad som är naturligt för en ko. En del kor har så stora juver att de nästan släpar i marken. De drabbas ganska ofta av den smärtsamma sjukdomen mastit (juverinflamation).
Ett annat kanske ännu extremare exempel är broilerkycklingarna som är framavlade för att växa så fort som möjligt på så kort tid som möjligt, vilket medför att skelettet i många fall inte ens klarar att bära den onormalt stora kroppens vikt och att de i en del fall får så högt blodtryck att de dör av att blodet tränger in i lungorna.