oskarwallin skrev:jo håller med om det dära med vattenbyten, nu skulle han vara borta 7 dagar eller? och jag vet att de klarar sig iaf 5 dagar utan mat, men jag va osäker på om de skulle klara 2 till.. därfär föreslog ja att han skulle köpa nån tillfällig matning så de får mat iallafall 1 dag extra :)
Jo jag håller med om att det blir lite olyckligt där men rådet om att inte mata i samband med nitrit grundar sig på en del rön som kommit fram för inte så länge sedan och det är att fritt ammonium i vattnet hindrar (inhibiterar) nitritomvandlingen i nästa steg. Det är alltså så att det finns uppgifter på att andra stegets bakterier inte är så långsamma som man tidigare trott utan det är det första stegets bakterier som är tröga i starten och att den onedbrytna ammoniumet stoppar andra stegets bakterier även om det finns nitrit i vattnet. Försvinner ammoniumet så kommer andra steget igång. Ammonium kommer ut ur fiskarnas gällar så fort man matar - ca 80 % av överskottskvävet kommer denna väg och det går fort när man matar.
Taiyo - om du ger några korn innan du åker så är det inte en hel katastrof men låt ingen annan mata medans du är borta. Lägg gärna i någon matsked med bordssalt också.
MVH Lasse