Katharina skrev:Jag fick tipset av Tomas på Alba Zoo att försöka sänkt mängden vetemjöl i kosten till min boxer när han fick blåsor på tassarna och det verkar som att det gjorde saken bättre. Faktiskt så har jag en väninna med en ung rottiskille som hade opererat ett hjärtfel och sedan inte fått tillbaka pälsen på bröstkorgen förrän han fick Friskies, så vi köpte det till vår boxer också istället för det dyra Hill´s, och han blev bättre faktiskt, rent av lite lockig på ländryggen, som en Rottis...
Enligt forskning på människor så blir barn med såkallad ADHD bättre om de bättre får omega oljor. Detsamma måste gälla djuren, våra hjärnor ligger ju och guppar i olja och där ska ju alla signaler gå... Jag säger så kallad ADHD för jag anser att det är barn med fysisk och social intelligens som inte passar i en skolbänk utan ska gå lärlingar.
Förr åt vi mycket mera sådant och min mamma fick fiskleverolja när hon var liten.. De kunde förr.. Vi måste lära oss det igen... [:-174]
Vete och annan spannmål är konstaterat att det inte är bra för hundar. Men det är billig utfyllnad i fodret.. Majs är tex ok och används i många foder för den vegetabiliska basen. Dessvärre är majspriset numera väldigt högt och flera fodertillverkare använder nu spannmål istället för majs. Så har hunden tidigare haft problemfri hud och päls på ett foder så är det all idé att titta närmare på innehållsförteckningen och se sig om efter ett foder utan vete, råg, havre och korn.
Rottisponken här hemma fick djup pyodermi i somras, efter en traumatisk skada. Som ett brev på posten blommade våteksemen oxå upp i samband med detta. 2 antibiotikakurer senare och en ny pyodermi var vi tvungna att titta på ny lösning, alternativmedicin, då jag inte ville ha honom på en tredje kur antibiotika. Lösningen blev kalk, polarolja och proteinpulver på maten under ett par månaders tid. Redan efter en vecka syntes klar skillnad. 2 månader senare hade han återfått pälsen, humöret och friskheten. Sedan dess har han inte haft några problem.
(Och rottisar SKA inte vara lockiga.. ;))