1, Ja, det kan hon.. hon kan hålla på dem ett par dagar, det finns inget exakt svar på det.
2, Man gör vad man kan med det man har, så att säga. Du har ju fyllt alla dina akvarier/skålar med andra fiskar så då är det väl bara yngelkassen kvar, om du nu vill rädda de yngel som är på g också?
Själv gillar jag inte yngelkassar eftersom mina honor blivit för stressade när jag provat. Jag vet inte hur dina kommer att reagera, vissa honor tar flytten med ro, andra får inte en lugn stund förrän de är utsläppta igen.
Om honan blir väldigt stissig kan det lugna lite om du lägger någon buskig(are) växt flytande i kassen. Den kommer funka som gömställen och ge lite trygghet åt henne.
Man vill ju alltid sträva efter perfekta förhållanden men det går sällan att göra om man inte har fri tillgång på pengar och plats, därför får man göra så gott man kan. Vissa yngel kommer att dö oavsett vad man gör, man kan inte rädda alla. Till slut kommer du få så många yngel att du inte kan hålla räkningen på dem och kanske t o m önska att hon ska sluta föda så mycket barn :D.
De första man får är alltid lite speciella men det kommer att komma fler, var så säker.