Katharina skrev:
Ja, det känns som att det kanske är bättre att inte köpa flexikoppel förrän de har blivit ordentligt vuxna och vet rangordningen i flocken. Medan man tränar dem så är det nog bättre att ha ett vanligt koppel..

Men det ska lili76 och qenzo hellre yttra sig om än jag för bruks och disiplin är min svagare sida både när det gäller barn;) och hundvalpar, "sitt fint i soffan" funkar inte på sonen heller.. [:o]

Rangordningen däremot har jag aldrig haft några problem med. Jag bestämmer alltid.. som sagt.. :D :D

Jag är emot flexi på alla områden utom om hunden befinner sig i ex skogen eller annan större (rast-)plats, men inte kan vistas lös.
Det går fort då en hund sprätter iväg och den största faran är just trafik och om man ex möter andra hundar/djur, och föraren inte hinner stoppa linan.

Vad gäller träning med flexi förkastar iaf jag tanken. Flexi är klumpigt och tar plats i handen, vilket gör att föraren inte kan vara så smidig och snabb som krävs under träning.
Man ska kunna arbeta nära sin hund vilket är mkt svårt med en stor plastklump i ena näven.
Det är oftast inte välkommet under kurstid heller, på de allra flesta brukshundklubbar.