mongoloj skrev:Vet inte hur mycket bättre ljus reflektorer ger, men säg 75% då ;)
Jag tänkte att du kunde köpa två st glomat hållare för (alltså 2x(2x20W)). Men om du kan ha rör som är 90cm långa är nog detta en fördel skulle jag tro. Varför inte köpa glomat hållaren för 2x30W (http://www.pwss.se/product.php?productid=2125&cat=879&page=1). Köper du två rör á 30W (90cm långa) så kommer du upp i 60W på 200L, vilket skulle ge 0,3W/L prick. Med två stycken reflektorer tror jag det skulle bli jättebra!
För övrigt så har Ströms zoologiska rea just nu på bla bakgrunder. Kanske värt att ta en titt? Vet att de har slimline 50A röd gneiss iaf för 300kr. Köper du bakgrunderna där kan du nog sänka fraktkostnaderna från pwss eftersom slimline kräver skrymmande frakt :)
Jag tror att jag ska få plats med ett 90 cm rör, men jag är inte säker på jag får plats med 2 st, det beror på hur jag kommer att bygga upp rampen inuti, har några idéer, men har inte riktigt bestämt mig än. Lägger ut lite skisser framöver :)
Men annars borde ju 90 cm + 60 cm + reflektorer vara tillräckligt i alla fall.
Tack för tipset! Var in på Ströms igår, men bakgrunden kostade 350 kr, så jag vet inte riktigt om jag skulle tjäna så mycket pengar på att köpa bakgrunden där, då måste jag dessutom vänta på att dom beställer hem 50B.. Blev dock sugen på L034 dom hade fått in och köpa den till 310 l karet.. Det sliter i plånboken från många håll nu ;)
Var dock ut till djurkompaniet och pratade med Rickard där och fick ett erbjudande av honom som inte vore helt fel! :) Han hade nämligen en BTN testbakgrund 110x50 cm stående hemma som jag eventuellt kunde få köpa för en tusenlapp! Det blir ju dock dubbelt så dyrt som slimline och frågan är om jag har råd med det just nu - väldigt tveksamt. Eventuellt funderar jag då på att vänta med att köra igång akvariet tills jag fått lön och studiebidrag så att jag kan slå till på bakgrunden ;) Skulle höra av mig till honom om en vecka och se om han har den kvar (eventuellt var någon av hans vänner intresserade) så får vi se hur jag gör sedan.
Dock så passade jag på att köpa de första invånarna till karet när jag var där - påfågelsålar! 2 st á 10 cm som får simma i 70 l karet tills jag fått igång det här, mycket fina är dom (bilder finns i bloggen som finns som länk i min signatur).
För övrigt så har jag inte kommit någon vart med möbeln än, skolans hyvel är fortfarande trasig.. Min lärare funderar istället på att klyva virket och sedan köra det genom någon slip, men då var det inte säkert att det skulle bli 100% rakt och det klunde bli jack från slipen. Vi hoppas därför båda två att hyveln ska lagas snarast möjligt, men blir inte hyveln lagad innan påsk så får jag nog köra på alt. 2 då det måste byggas ihop under lovet (v.13).
Ska i alla fall ta en sväng med bilen idag och besöka Fresks i jakt på laminatskivor och sedan blir det en sväng förbi Clas Ohlsson för att inhandla lite tekniska prylar och om jag hinner ska jag förbi Biltema och Rusta och se om jag kan hitta någon blå ljusslinga.