Sockan2005 skrev:
Ska man skratta eller gråta? Men roligt att läsa. Borde det inte stått namn på sjukintyget och "försäkringsläkaren" borde då ha sett sitt eget namn.

Förutom det som artikeln handlar om som kommenteras i ovanstående citat så orsakas mycket av det strul som vi drabbas av hos F-kassan just av läkarna. De har, enligt den förstahandsinformation jag har, ibland svårt att skriva en diagnos som är sjukpenningberättingande. Man får inte sjukpenning när farbror doktorn skrivit "patienten är trött och ledsen" exempelvis. Vi skyller då på kassan istället för att rikta ilskan på dr Piller...

Gaffel skrev:
Nu har dom svinen gjort det igen, familjehems placering av ett nyfött barn efter att föräldrarna begärt hjälp hos socialen då mamman lider av epilepsi och pappan behöver gå till svenska för invandrare ett par timmar per dag.. Fy fan!

http://www.sr.se/cgi-bin/jonkoping/nyheter/artikel.asp?Artikel=1947037

Vi vet inget om detta, bara vad som står i artikeln och socialen kan inte försvara sig pga integritetsskäl.

patriksg skrev:
Jag tycker att det är BRA att det blir lite hårdare tag mot dom som har bidrag. Framför allt som såg går på A-kassa! Akassa ska enligt mig vara en tillfällig lösning. Även om du har en hög utbildning och har varit tex advokat så ska man ta det första jobb som kommer upp!

Synd att dessa nya hårdare tag även drabbar dom som har det svårt och inte kan jobba!! Har man förlorat ett barn så ska man inte få frågan om varför man inte jobbar!!!

Ena gången ska man ta vilket jobb som helst och andra gången slippa. Hur ska du ha det? Det kanske är jättebra att jobba för att bryta depressionen för vissa människor och din ex.advokat kanske har 4 småbarn i Finspång och tvingas ta jobb i Haparanda? Vore fint om vi kunde bedömmas som individer istället, tycker jag.

Gaffel skrev:
Nu nosade du på pudelns kärna fast din näsa var väl i vägen för att du skulle kunna se det själv..

Skulle du tex acceptera att få ditt barn omhändertaget för att du röker?

Alla vet ju att rökning är skadligt och för barnets bästa vore det nog lika bra att det fick bo hos ansvarsfulla människor, du bedyrar att du genast ska sluta röka för att tillmötesgå deras krav varpå du blir informerad om att det absolut inte kommer på tal då alla vet att folk som slutar röka blir lättirriterade och att du då skulle kunna skada ditt barn.

Har detta föräldrapar tidigare missköt sig? Nej!

Finns det någon grund för socialens agerande? Nej!

Vi har som sagt ingen aning om på vilka grunder soc tog sitt beslut. Att jämföra med rökning verkar inte relevant, för ingen har väl någonsin blivit av med sina barn pga det?

Långås skrev:

För din regel säger ju ingenting om att man bara får bidrag när man behöver det. Jag tror tyvärr att detta är en utopi i dagens samhälle där "sköt dig själv och skit i andra regerar".

Du har säkert rätt Långås, tyvärr.. :(

Katharina skrev:
Rehabilitering är ju också något som ska sättas in fortare men det skulle nog vara bättre att Arbetsförmedlingen hade hand om det, tillsammans med andra aktiviteter för arbetslösa.

Gå nu inte bara efter och kritisera. Kom nu med något själv också!!! [:-174]

Jag tror också på snabb rehablitering. När man vant sig med att vara "ledig" är det mycket svårare att komma ut på arbetsmarknaden igen. Man ska inte tillåta fusk (massor av pengar slösas bort istället för att tillåta samkörning av register), men det vore faktiskt mycket mer lönsamt för statskassan att rehablitera människor till jobb än att jaga fuskare.