Katharina skrev:
Ha ha.. Det är ju jag som köpte Eden i tråden jag hittade åt er... :D

Jag gjorde rent min härom dagen och det fanns i princip inget smuts i den, allt sitter i filterpatronen som jag har trätt över utsuget. Den verkar tappa kraft även denna. Men det gör ju mindre.

Jag har denna och ett innerfilter 350L/h men det tappar kapaciteten jättesnabbt. De är ynkliga i motorn alla de här räksäkra. Men de är ju inte så dyra så man kan ju ha ett par stycken. Det är ju inte så snyggt med innerfilter men jag tycker att kombin är bra. Jag har 60 L.

Varför ska du köpa ett miniytterfilter till ett så stort kar... Brassa på med lite motorkvalité och kräm istället... Som Patsuu skriver, rikta utblåset mot rutan så det inte blir virvelvindar i karet. Man får dock räkna med att hitta räkor i ytterfiltret ändå, enligt Sonja, de åker i som småttingar och växer upp i "skiten", de är svåra att flytta ut också eftersom de har vant sig vid skitvattnet.. [:o]

Jag skulle nog prova på bottenfilter om jag skulle ha riktigt dyrbara räkor. Vad hade du tänkt ha i kuben?

Aaah, sorry - man blir lätt virrig med alla inlägg. Som sagt, jag funderade på Eden-filtren till mina mindre burkar. I kuben blir det nog något lite stöddigare ytterfilter, funderar på Eheim Ecco. Jag tycker också att det blir fult med innerfilter så jag vill lösa det med ett externt. I kuben tänkte jag börja, ack så försiktigt, med "enkla" lättskötta räkor - jag har förstått att körsbären är hyfsat lätta för en räkamatör att sätta igång med...? Sedan skall jag testa och försöka lära mig mer om växter, så jag skall koncentrera mig lite på detta område också. Jag är väldigt sugen på sånahäringa mossor som breder ut sig över bottnen och rötterna - någon som vet vad de heter?