Jag faller nog in i Kjells beskrivning(tror jag?) brukar inte kolla på "mitt första akvarium" altför ofta, sen hur erfaren jag klassas som vet jag inte...
För min del så hjälper jag ofta bekanta o kollegor (har nästan jour ibland) och det har gått väldigt bra. Varför de är såpass mycke enklare är att man inte får en massa sidospår och ifrågesättanden från halverfarna akvarister som fått bra råd från sina handlare...
Visst skall man förklara saker men för en nybörjare så är kemin o biologin inte alltid så relevant som för en erfaren.
Min filosofi är att ge en karta "såhär kommer du från punkt A till punkt B", inte turistkartan med alla sevärdheter på vägen.
När en nybörjare väl fått ordning på sina problem så kommer den att söka dom andra svaren och förklaringarna.
Sen har jag säkerligen avvikit från min normala filosofi några gånger men sånt händer...
Och som nån skrev tidigare så skulle det deffinitivt behövas några FAQ och/eller Stickys om hur man ställer frågor. Det som är tråkigt som bara den är att lista upp vilka parametrar man behöver för att hjälpa till.
Frågor som "mina 10 fiskar mår inte bra vad skall jag göra?" brukar nog dämpa intresset hos flera "gamlingar" än mig, eller har jag fel?
Sen tycker jag inte att dehär är de mest konfliktdrabbade forumet jag är med på, ålder har verkligen inget med saken att göra verkar de som.
//NiXoN