I den här frågan är jag helt och hållet på Amaros och Whistler84s sida.
Men.
Jag ser allt detta som gammal hederlig intressekonflikt. Är man passionerad akvarist är det lätt hänt att man blir insnöad. Och ja, på ett sånt här forum blir det ju lite tävling i vem som vet bäst och kan mest. För det är ett stort forum och alla vill ju bidra och kunna sin sak? Och det som för oss samman är ju intresset för fiskarna, för deras skönhet och beteenden. Och jag vågar lova att 98% vill sina fiskar väl. Så självklart reagerar ju folk när något inte stämmer överens med vad de tycker fiskar mår bra av. Misstaget folk gör är att de låter sina känslor ta över, då anonymiteten lätt gör att man tappar spärrarna. Då måste folk kunna dra i känslotyglarna, tänka en stund innan man postar, och läsa igenom några gånger. Ska vi ha ett trevligt forum måste man våga säga vad man tycker, men däremot tänka på hur man uttrycker sig. Ingen vill ju vara en party pooper, eller hur?
Så istället för; "fan jävla pucko du är djurmisshandlare!!1 *svett och ådersprängning!*"
Så kan man ju faktiskt säga; "välkommer till zoopet! alla gör vi misstag ibland, vi kan hjälpa dig med dina frågor så var inte rädd att fråga! :)"
Det är inte jobbigt att uttrycka sig snällt. Det är betydligt jobbigare att hamna i konflikt och munhuggas fram och tillbaka till någon stackars administratör måste gå in och låsa.
Men för att sammanfatta det hela, många här har mycket kunskap och brinner för sin hobby. Då är det lätt hänt att man blir upprörd när man läser något man inte håller med om, kombinera det med anonymiteten så har du genast en konflikt. Men folk är inte idioter för att de svarar med ärlighet. Folk är inte idoter för att de lyssnar på zoobutikspersonal. Dock är ovillighet att erkänna att man gjort ett misstag är en ofärdighet som bör tränas upp. Men en ovillighet att acceptera att folk gör misstag och sedan vägra att försöka hjälpa till med god ton är en ännu större brist. Sen har ålder inget med saken att göra. I min mening ska man vara lika trevlig mot en 85-årig novis som en 11-åring novis. Ålder är orelevant. Vänligt bemötande är allt.
För mig bör Zoopet vara ett forum där alla är välkomna. Ciklidfantaster, biotopentusiaster eller monsterpojkar och monsterflickor.
Oavsett ålder eller kunskapsnivå.