mongoloj skrev:2st rör på 60cm á 18W ger ju 0,18W/L. Vad jag hört och läst mycket bör man ha åtminstonde 0,3W/L. Nu vet jag inte om man ska stirra sig blind på detta och hur mycket mer ljus reflektorerna ger, men bara något jag hört.
I annat fall kan du väl köpa två st glomat hållare? Vet ju att man lever knapert som student men du får bättre ljus vilket kommer att uppskattas av växterna. Om inte så kan du bygga rampen med tanken att du ska kunna köpa till en ytterligare lysrörshållare i ett senare skede?
Hmm, de 2 rören ger ju hälften av den rekomenderade effekten isf, det låter ju lite väl lågt, kanske.. reflektorena sägs iof ge 100% mer ljus, men om det är sant eller inte vet man ju inte riktigt ;)
Ger glomathållarna så pass mycket bättre ljus än de två hållarna från pwss, menar du? Har nämligen väldigt snålt om pengar till det här projektet, har endast ca. 3000 kr att köpa virket, prylarna från pwss och övriga tillbehör för (+ att man ska kunna leva! :p) så varje krona börjar bli viktig nu [:o] Kan inte heller vänta till nästan studiebidrag då det blir allt för snålt om tid att sno ihop grejorna eftersom det ska redovisas 8-9 april (bidraget kommer den sista och sedan måste man ju lägga till levreanstiden).
Men om man kör på ett 60 cm rör och ett 90? Då kommer man upp i 18 + 30 W = 0,24W/L? Och plus reflektorena då. Det blir kanske bra? Också kör jag på den dubbla hållaren, 2x30W?