Gaffel skrev:
Höja skatter, vi har en ständigt krympande social sektor med mindre och mindre budget samtidigt som både värdet av intjänade medel minskar och skattetrycket bara ökar, försäkringskassan har ju nu senast kommit fram till att deras antagande om att "svensken fuskar" är felaktigt, vi har ett land där karensdagar gör att man går till arbete och skola och smittar kolleger i stället för att stanna hemma och bli frisk.

Jag tror nog att det fuskas en del. Jag har personer i min närhet som mycket väl skulle kunna arbeta, kanske inte med just det dom arbetade med när dom blev sjukskrivna utan med andra uppgifter. Men istället nöjer dom sig med att gå hemma. En hel del är systemets fel men jag tycker även att individen har ansvar. Men helt klart borde man uppmuntra mer än man gör idag till alternativa lösningar.

Det du säger om intjänade medel till sammhället är mycket intressant. Jag tror faktiskt att detta är något vi måste anpassa oss till. Andra länder är mer framgångsrika än sverige när det gäller ekomomisk utveckling. Detta ger mindre skatteintäkter och alla i sverige kommer nog att få lära sig att man inte kan ta allt för givet och att man till och med måste nöja sig med konsumera lite mindre. Och när man spenderade 10 miljarden på platt-tv förra året så borde det kanske inte vara så farligt...

Nedanstående länk är 12 väl spenderade minuter för att vi måste vakna och fatta att vi inte kan rida på gamla meriter i sverige:

http://svt.se/content/1/c6/93/80/00/24DIREKT-FREDRIKHRNKORT.asx
[FONT=Arial][/FONT]
Gaffel skrev:
Vad var ditt inlägg i den konstruktiva debatten?

Ajdå, måste jag också ha det:D

För att förbättre systemen våra politiker tar fram så är mitt förslag att införa erfarenhetstvång hos våra politiker. Ingen skulle få bli beslutande politiker utan att ha minst 5 års erfarenhet inom området. Dvs, ingen skulle få bli skolminister utan att ha jobbat i skola i 5 år. Som det är idag så har vi allt för många politiker som aldrig har satt sin fot i arbetslivet och därmed är så långt ifrån vekligheten att man blir mörkrädd. Jag tror också detta skulle införa mycket sunt förnuft och förståense för problem.

Sen behöver sverige fler företagare och vi måste bli bättre på att ta vara på våra invandrares kompetens. Hörde någonstans att 60% av stockholms taxichafförer är högskoleutbildade. Är det verkligen så svårt att köra taxi i stockholm?