Långås skrev:Vad menar du med minimal psykologisk utbildning. Vad jag vet är så gott som alla på socialtjänsten socionomer, dvs högskoleutbildning i 3 år med psykologi och juridik (:D) som huvudämne.
Däremot så tycker jag inte att ett levnadsbidrag utan kontroll är något att sträva efter. Varför skall man inte kunna kräva prestationer av arbetslösa personer när man ställer krav på de som har anställning?
Om man förväntar sig att folk ska fuska så gör de det i större utstäckning än om du ger dem tillit och förtroende. Som det är idag så bedrar Försäkringskassan folket.
Långås skrev:Ok, så vad är lösningen. Ta bort kontrollen och höja skatterna? Menar inte att provocera (bara lite ;)), men tycker att det vore intressant med en kreativ diskussion.
Jag kom med ett förslag. Levnadsbidrag. Det är klart att detta också ska sättas viss koll på. Om folk inte vill jobba så är ju något fel och då behöver de rehabiliteras. Ingen frisk människa tycker att det är roligt att bara gå hemma och dra i längden. I såfall har de svartjobb.
drd skrev:
Känner en snubbe som inte har tänkt att jobba nånsin för att han har myglat till sig sjukpension och diverse bidrag och han får mer pengar varje månad som går än min mormor som är pensionär och f.d lärarinna.
Nu ska man ju inte dömma alla över en kam och att han får mer pengar än din mormor kan ju bero på att han har barn t ex?! Men att staten silar mygg och sväljer kameler är det ju ingen fråga om. Det är en jakt på vanligt folk som precis som Kjell säger skapar oro, otrygghet och depressioner. Storfuskarna klarar av att fuska iaf!!!!!!!!!!!
Långås:
Jag tänkte nästan skriva på första inlägget att jag söker kreativa lösningar och kreativ debatt på den här tråden.. Jag skriver det nu då.. [:-174]
Tillägg. [COLOR=Red]Som jag förstår det så har Socionomer en veckas frivillig psykologi och sedan frivilliga extrakurser på en vecka typ och de äldre socionomerna har ännu sämre psykologisk utbildning, men jag är inte helt säker.[/COLOR]. :confused: