Fru Jippie skrev:Oj!
Tack snälla för alla svar. =)
Ja, visst litar man på att folk i zooaffärer är måna om sina fiskar och andra diverse djur. Varför annars hålla på med det lixom.
Tjäna pengar kanske? ;) Långt ifrån alla som jobbar i djuraffär har tillräckligt med kunskaper. En del tycker det är kul att hålla på med vissa djur men kan ibland ingenting om andra arter. Vad gäller fiskar så värderas de tyvärr väldigt lågt som individer.
Fru Jippie skrev:Ang att akvariet hade "egentligen" vart igång 0 dagar... hur väl stämmer det? Jag förklarade hur det låg till för försäljaren som verkade intresserad och mån, för tusan - hon frågade ju...? och hon sa att man ska lägga i FÖRSTA fisken efter det vart igång ett tag.
Min första fisk har nu i eftermiddags dött och jag är livrädd för att jag kommer hitta en efter en de närmsta dagarna nu... :(
Ja tyvärr är risken överhängande. Du började med på tok för många fiskar, har matat för mycket (under uppstart) och har inte ens tillsatt bakteriekultur. Det är som ett recept för katastrof. Nu förstår jag att du inte visste, men jag måste säga att jag faktiskt tycker det är märkligt att folk skaffar sig levande varelser utan att läsa på i förväg om hur man ska göra för att sköta dem på rätt sätt.
Fru Jippie skrev:Jag hade ingen aning om att det var en hel vetenskap med ett akvarie, speciellt i början. Hade jag vetat det hade jag kanske aldrig skaffat nåt!
Såå svårt är det inte, men man måste veta vad man gör så det inte blir problem. Det är ju så med det mesta.
Fru Jippie skrev:En annan fundering. Det är inte bättre att föra över fiskarna i ett annat akvarie (nytt) medans de är på "bantning" , eller blir det samma skit då, eftersom vattnet är nytt? Vad tror ni?
Om du har tillgång till ett annat akvarium kan du i så fall dela på fiskarna så de blir färre i varje akvarium. Men då måste du se till att tillsätta bakteriekultur, mata väldigt sparsamt (varannan eller var tredje dag - fiskars ämnesomsättning är betydligt långsammare än vår - detta gäller bara under den första månaden, sen kan du börja mata dem oftare) och börja mäta nitrit även i det andra akvariet. Problemet är inte att vattnet är nytt, utan att det inte finns en välutvecklad bakterieflora som kan bryta ner ammoniak och nitrit som uppstår som ett resultat av fiskarnas avföring och andning. Det tar lite drygt 1 månad innan man får en tillräckligt stor bakterieflora för att akvariet ska fungera utan problem. Kolla här: http://www.bestfish.com/newtank3.html
Fru Jippie skrev:Och hur sjutton ska jag få tag på BRA bakterier nu när mitt akvarie verkar förpestat, eller i annat akvarie och vattnet är nytt?
Det finns bakteriekultur på flaska att köpa i akvarieaffärer. JBL är ett bra märke, fast Nitrivec är lättare att få tag på. Sera har även en produkt som heter Toxivec som man kan använda i akuta fall som ditt. Ett annat sätt att få tag på nitrifikationsbakterier är - om man känner någon annan som har akvarium - att krama ur filterskit från ett välinkört filter intill insuget på ditt nya filter. Vad du än gör rengör inte filtret så länge du har nitrit i vattnet. För det är i filtret som merparten av bakteriena etablerar sig. Filtret ska bara rengöras när vattengenomströmningen börjar avta och då ska man bara rengöra filtermaterialet försiktigt i en hink med akvarievatten eller under kranen med vatten som håller ungefär samma temperatur som vattnet i akvariet.
Fru Jippie skrev:Vilket är bäst? Flytta över dem till ett rent akvarie (eller blir det för sterilt och de blir sjuka av det???)
Vattnet i ett rent akvarium blir lika fort giftigt eftersom det inte finns nån etablerad bakterieflora som kan ta hand om avfällsprodukterna. Men om du har möjlighet att dela på fiskarna som de inte är så många i något av akvarierna så är det bra.
När du flyttar fiskar mellan olika akvarier måste du koppa in dem precis som man gör när man kommer hem med nya fiskar. Du skrev att du gjorde hål i påsen efter 20 minuter och det låter inte som nån bra koppningmetod. Jag brukar öppna påsen och rulla ner den en del så den kan flyta på vattnet i akvariet i ca 15 minuter. Sen tar jag lite vatten från akvariet och häller i påsen var 10:e minut i ca 1 timme, för att fiskarna ska kunna vänja sig vid det nya vattnet successivt. Sist tar jag upp fiskarna med en håv (alt. häller försiktigt ut vattnet med fiskarna i en håv över en hink så fiskarna hamnar i håven) och stoppar ner dem i akvariet, så inget att de vattnet som de kom i hamnar i akvariet.
Fru Jippie skrev:eller låta de vara kvar och få ångest över att jag kanske dödar dem långsamt i samma akvarie som, oavsett hur vackert det är, är giftigt för mina firrar... :(
SKA JAG BÖRJA OM?
Om du börjar om med lika många fiskar kommer samma sak att hända igen. Antalet fiskar (och akvariets storlek) spelar en avgörande roll. När jag startade upp mitt 310 liters hade jag bara 4 fiskar däri under hela den första månaden. Sen började jag successivt öka antalet invånare i akvariet med 1 månads mellanrum. Då blev det inga som helst problem med vare sig ammoniak eller nitrit.
Det du kan göra nu är:
1. Dela på fiskarna så de blir färre i varje akvarium (om du har möjlighet)
2. Byt 50% av vattnet flera gånger om dan tills nitrithalterna har sjunkit under 0,25 mg/l
eller/och använd Toxivec
3. Tillsätt dubbla doser bakteriekultur efter det att du har bytt vatten
4. Mata väldigt sparsamt (heller hungrig än förgiftad till döds)
5. Skaffa mycket växter och då helst snabbväxande sådana (du kan byta ut dem sen mot andra växter som du vill ha), då växterna hjälper till att rena vattnet.
Nånting som jag reagerade på var att du skaffade fiskarna innan du hade planterat färdigt i akvariet. Nu vet jag inte vad du har för fiskar, men de flesta fiskarna vill ha ett väl inrett akvarium med många gömställen för att trivas och det är många arter som vill ha mycket växter.
Fru Jippie skrev:Glad att jag hittade hit när jag googlade! :p
Ja Zoopet är en fantastiskt bra community!
Fru Jippie skrev:Tack för hjälpen!
Det var så lite så. Hoppas bara att du hinner rädda några! Lycka till!