Mina guppys brukade vara helt fyrkantiga om magen när det var dags, din ser inte riktigt så sprickfärdig ut än. Men det är jättesvårt att veta när det är dags. Mina födde ofta på natten, eller när jag inte var hemma. Jag vet inte riktigt vad jag ska råda dig att göra. Men om du verkligen tror att hon ska föda snart, så stoppa över henne i yngelkassen. Man lär sig efter hand bättre när det är dags, men det slår ofta fel ändå.
Har du haft guppys som fött innan så du inte vet att de överlever i akvariet om hon föder fritt? Ofta brukar honan gömma sig i nån växt, eller vid en buske när hon föder så en del överlever ändå. Andra bra tipspå gömslen åt fiskarna är öppna snäckor, som du lägger i grusen så att bara en liten öppning bildas, då kan ynglena gömma sig, men de andra fiskarna kan inte nå dem.
Fråga dig också om du har plats att ta hand om alla de fiskar som överlever om du sätter honan i en yngelkasse. Helt plötsligt när ynglena växt upp så har man dubbelt så många fiskar i sitt akvarium som innan. Om du låter honan föda fritt i akvariet så överlever bara de yngel som är starkast....