batski skrev:
cattus och slusken:

Visst kan konsumentmakt spela en viss roll. Men problemet är att många kunder inte ens fattar att affären inte är seriös. Och även seriösa affärer bryter mot lagen. Jag har aldrig varit i någon akvarieaffär som har gett mig skriftlig information om de arterna som jag fått med mig hem därifrån, vilket står i lagen att de ska göra. Inte en enda.

Varje företag har som mål att höja vinsterna och sänka kostnaderna. Och det är ofta därför som djuren kommer i kläm. Det är därför som det behövs lagar som reglerar vad som man får och inte får göra med andra levande och kännande varelser. Sen kan man alltid diskutera lagens innehåll. Men visst behövs lagar. Tyvärr!

Jo jag håller med dig i det stora hela. Men det jag menar är att den makt du som konsument faktiskt har många gånger är mer effektivt att använda sig av än att luta sig mot lagar och regler som bara blir ord skrivna på papper och inget mer.
Sen är det väl som med allting annat här i världen. Det är omöjligt att hålla reda på alla lagar och föreskrifter som finns.
Jag måste återigen påpeka att man måste ju faktiskt påtala för vederbörande handlare att han/hon gjort fel för att det ska åtgärdas. Många av de fel vi alla begår görs ju faktiskt i ren okunskap. Eller hur?
Och jag tror att jag talar för alla på det här forumet när jag håller med dig om att det absolut behövs lagar och regler för att man ska kunna peka på vad man får och inte får göra. Men jag tror inte på att lagar ska vara någonting vi ska ta till bara för sakens skull. Risken med ett sådant beteende är ju att vi till slut drunknar i lagar, regelverk och föreskrifter. Med den följden att vi i alla fall inte vet vad vi får och inte får göra.
Dialog (som här tex) är nog det bästa sättet att lösa saker och ting i alla fall.