Kjell Fohrman skrev:Om det skall ske ett totalförbud för att en del missköter sig - så borde all djurhållning förbjudas i Sverige.
Fast det är väl ingen här som förespråkar ett totalförbud? Det jag menade var att ibland när jag ser och hör/läser om vad de stackars fiskarna utsätts för så undrar jag om det inte vore bäst. Men det är inte samma sak som att förespråka ett totalförbud.
Kjell Fohrman skrev:Vad gäller företrädaren för Djurens Rätt så kan jag bara gå efter det hon sa på symposiet.
Så att Maria Wetterstrand nu har uttalat sig positivt till Sveriges EU-medlemskap är det samma sak som att hela mp är för att Sverige ska vara med i EU? ;)
Kjell Fohrman skrev:Det står dessutom för övrigt fortfarande detta på hemsidan för Djurens Rätt "Exotiska djur hör för övrigt inte hemma i Sverige, eftersom de inte trivs i vårt klimat." Akvariefiskar är exotiska djur.
Jag har redan i en tidigare diskussion svarat på detta. Jag är väl medveten om att det står så på hemsidan. Den meningen finns med i ett dokument som antogs på förra årsmötet där jag var närvarande. Jag påpekade då olämpligheten i såna generaliseringar och ville att meningen skulle ändras. Men när man röstade gick den ändå igenom. Det man egentligen vill är att djur som omöjligen kan få bra liv hos människor inte heller ska vara tillåtna som sällskapsdjur. Tyvärr har man valt att generalisera det i en kort mening som jag tycker blev mindre lyckad.
Fast vi lever i ett fritt land (trots alla förmyndigande lagar och regler), så du får tro vad du vill. Men att säga att en organisation vill ha ett totalt förbud när organisationen inte fattat ett beslut om det tycker jag inte är schysst. Nå väl, jag varken hinner eller orkar ge mig in i en sån där oändlig och ofruktbar diskussion som sist.
Kjell Fohrman skrev:Min kritik gäller inte djurskyddsinspektörerna som personer eftersom de oavsett personligt engagemang har en omöjlig uppgift. De har nämligen inte vare sig en tillräcklig utbildning för sin uppgift, eller en lagstiftning som gör att de kan bedriva en bra kontroll
Håller med. Fast det finns delar av lagen där de mycket väl skulle kunna kontrollera - som att det ska finnas tillgänglig information om varje art - men som de inte verkar kolla upp.