Jag förstår inte alls hur affärsinnehavarna resonerar när de placerar kampfiskhanarna en och en i minimala små burkar/avgränsade akvarier. Det skapar bara mer problem för den som köper kampfisken, i och med att den aldrig levt ihop med andra fiskar förut.

Jag köpte mina kampfiskar hos en affär som helt tog avstånd från sådant beteende och hade sina kampfiskhanar ihop med lugna fiskar i sina stora akvarier. Jag har alrdig haft problem med att mina kampfiskar skulle vara aggresiva mot andra fiskar, just för att den växt upp ihop med andra fiskar.

Dessutom tycker jag inte att det finns några belägg för att kampfiskar mest står still i akvariet. Mina simmar runt som bara den, är nyfikna och allerta. Men när de blir rädda står de stilla. Och nog fasen blir de rädda i en burk på 1 liter, där de faktiskt inte kan simma åt något håll.

Så mitt bästa tips är att inte köpa kampfiskar som fått leva ensamma i en burk, utan köpa dem som bor ihop med andra fiskar i akvarieaffären. Om fisken inte attackerar dem så är det mindre risk att han blir fenbitare när man placerar ihop honom med sina egna fiskar.