Nilsrolf skrev:[quote=Lasse;1102531]Kh mellan 3 och 6 samt pH på 6,8 är inte rimligt- Ett Kh på ca 4 renderar ett pH på ca 7,4-7,6.
Beror väl på kranvattnet? Mitt är 3-4 och närmare 8. Sedan verkar det som om med kalk och inkörning att det fixar sig, efter 5-6 månader är det 7-8 och 7,5.
Vi pratar om olika saker. Kranvattnet är ofta höjt med hjälp av hydroxid och en hydroxidalkanitet på 3-4 ger högre pH 8 - 8,2. Denna alkanitet har dock ingen buffrande effekt utan verkar mer jon mot jon och efter ett par dagar så är den helt borta i ett akvarium. Vad jag menade, men inte skrev var en karbonatalkanitet kring 3 - 4. (höjd till det med kalksten eller bikarbonat) ger ett pH på ca 7,4-7,6. Jag kan skriva en lång utläggning varför det blir så här men avstår gärna. Viktigt är i alla fall att när man tar KH:t i sitt kar så skall det inte tas direkt efter ett vattenbyte utan tidigast dagen efter. Då får man en bättre bild på den "buffrande" alkaniteten - dvs den som orsakas av karbonaterna i vattnet.
MVH Lasse