XenOn skrev:
Hej Sarah!

Vi är båda nybörjare :)

Jag har också startat en guppyodling. Eftersom det är nystartat kan jag endast ha 6 honor och 6 hanar. Nästa vecka ska jag dubbla antalet guppys.

En guppy är en av de mest produktiva fiskarna man kan tänka sig. De leker en gång i månaden och kan då få upp till 50 yngel per gång! Du märker direkt om en hona är redo att föda då hon simmar upp och ner längs akvarieglaset. Antingen låter du henne vara kvar i ditt nuvarande akvarium förutsatt att du har planterat tätt med växter så att ynglena kan gömma sig.... guppysläktet har en tendens att äta sina egna ungar. Det andra alternativet är att lägga över henne i ett mindre akvarium (skål går lika bra). Låt henne föda och släpp tillbaka henne i det stora akvariumet. men pass på! Hon kanske föder igen ngn gång under dagen. Det är därför lämpligt att mata dina stora guppys med mycket flingfoder så de känner sig mätta!:)

vet inte om är ett dålig sett å se om de är på gång, för mina fiskar gör nämligen så hela tiden i princip. de är inte gravida ens.