Kopierar o svarar:D
Hej.
Nu är det inte långt kvar tills jag ska starta upp ett 300 Liters kar.
När det blir den storleken så känns det inte aktuellt att köra med innerfilter så jag står i läget att välja ett ytterfilter och förstå mig på det.
Det som oroar mig mest är ev läckor då det kommer stå i bänken under akvariet så jag undrar:
1. Vad är det som är störst risk att ska läcka? Packningar i burken eller slanganslutningarna? Om det blir läckage, finns det risk att det blir fritt flöde ut på golvet eller kommer det bli småläckor så den kan stå på en bricka och man kollar till den ibland.
SVAR: slanganslutningarna, nej, hink är bättre.
2. Slanganslutningarna, är det vanliga modellen att man trär på låsringen på slangen sen trycker fast slangen och skruvar över låsringen med gängor.
Tillförlitlighet på detta?
SVAR: Tillförlitligt kan kompleteras med slangklämmor.
3. Ska man använda sig av backventiler på slangarna?
SVAR: Nej det behövs inte eftersom du har tryck i filtret.
4. Hur löser man detta med returvattnet på 800-1200 Liter timmen så att det blir en bra ström och flöde på smidigaste sättet. Och hur man löser det med slangarna så de sitter fast där de ska. Jag har inte hittat några produkter om detta...
SVAR: Utblåset 1-2cm under ytan så du får ytrörelse, sugkoppar eller silikonera dit rören.
Ytterfiltret vet jag vart det ska stå och slangar till och från i varsin ände av karet är givet men hur jag sätter fast dem och lösningarna för filtermassan/insuget och sen hur man gör med utflödet har jag ingen aning om.
Sen behöver jag mest hjälp med filtermassan.
Såg en som sålde en 10 cm tjock matta. Räcker det att klippa till en filterbit på 10x10 cm och lika hög som akvariet, trycka ner ett rör med hål i och ansluta till slangen.
För jag hittar inga färdiga lösningar på detta.
Hur kan man annars lösa detta?
Svar: ??? ska du ha en bakgrund i akvariet eller?
Ska du ha ytterfilter så dimensionerar du filtermattan så den passar filtret.
Det är mycket frågor och jag har inte hittat nå vettigt alls där folk tar upp ämnet och diskuterar detta.
Tacksam om någon kan hjälpa mig reda ut något iallafall.
Själva frågan om vilket ytterfilter jag ska ha har jag kunnat följa diskutioner om i andra trådar utan här diskuterar vi helst allt det andra :)