Katharina skrev:Det där håller jag inte alls med om. Om man drar parallellen till hundar t ex så har dessa också inavlats för att få fram raserna och det har resulterat i att de olika raserna har olika problem och många är jättedyra att försäkra för att man får så stora veterinärkostnader, statistiskt sett, med den rasen.
Missbildningarna som du beskriver som ett resultat av inavel är ett mycket sent skede, långt före det stadiet har djuret förlorat i motståndskraft och livsduglighet. ;)
Du och jag har debatterat detta tidigare, och vi står LÅNGT ifrån varandra, då skrev jag något om att det var skillnad med "högre"stående djur som t.ex hundar och människor när det gäller inavel, med akvariefiskar är det inte lika farligt, om man gör som jag sade så kommer man ALDRIG att se några missbildningar överhuvudtaget. Många "missbildningar" är istället en effekt av dålig skötsel, som ovana akvarister gärna skyller på inavel istället för att ta tag i skötseln ordentligt.
Och jag har aldrig märkt att de långt före de beskrivna missbildningarna skulle bli mindre motståndskraftiga osv. De tidigare inläggen av t.ex. Thues tycker jag styrker min åsikt.